© „Fotolia“ nuotr. © „Fotolia“ nuotr.

Gegužės 17 – Pasaulinė hipertenzijos diena

Kategorija Skaitiniai
Atnaujinta: Ketvirtadienis, 21 Geg 2020 14:36

Ši diena skirta atkreipti visų žmonių dėmesį ir padidinti supratimą apie aukštą arterinį kraujo spaudimą bei jo grėsmingas pasekmes.
Arterinė hipertenzija (AH) – tai liga, pasireiškianti padidintu arteriniu kraujo spaudimu. Padidintu laikomas spaudimas, viršijantis 140/90 mm gyvsidabrio stulpelio.

Pagrindiniai rizikos veiksniai, kurie skatina arterinės hipertenzijos vystymąsi yra:
• paveldimumas;
• amžius – vyresni negu 35 metų amžiaus;
• nutukimas;
• rūkymas;
• maistas (gausus druskos, riebalų vartojimas);
• alkoholis;
• stresas, nerimas, baimė;
• mažas fizinis aktyvumas.

Pačioje pradžioje hipertenzija labai dažnai nesukelia jokių simptomų – žmogus gali visiškai nieko nejausti. Pavojingiausiai yra tai, kad dauguma žmonių nežino, kad jų kraujospūdis padidėjęs, o jeigu ir žino, tai nesigydo dėl gana geros savijautos. Skundai paprastai atsiranda tik tuomet, kai negrįžtamai pažeidžiama širdis, kraujagyslės ir kiti organai. Dėl šios priežasties ir yra paplitęs neoficialus hipertenzijos pavadinimas – „nebylioji žudikė“. Todėl visi suaugę asmenys be išimties turėtų matuoti arterinį kraujo spaudimą bent 2-4 kartus per metus.

Negydoma arterinė hipertenzija gali sukelti:
• širdies raumens (miokardo) infarktą;
• galvos smegenų insultą;
• inkstų nepakankamumą;
• širdies nepakankamumą;
• regos sutrikimus;
• kraujagyslių pažeidimus ir aterosklerozės progresavimą.

Kaip sumažinti padidėjusį kraujo spaudimą? Pirmiausia turi būti koreguojamas gyvenimo būdas:
• Druskos ribojimas (ne daugiau kaip 4-5 g per dieną). Nemažai druskos yra pačiuose maisto produktuose, todėl papildomai dėti reikėtų kuo mažiau.
• Antsvorio vengimas. Siekite, kad kūno masės indeksas (KMI) būtų mažesnis negu 25. Jeigu viršija, rinkitės mažiau kaloringą maistą, nepersivalgykite, vartokite mažiau cukraus, atsisakykite saldumynų ir gardėsių, venkite riebaus maisto. Mėsos patiekalus keiskite žuvimi, valgykite kuo daugiau žalių daržovių, vaisių. Žinoma, nepamirškite gerti pakankamai vandens.
• Nerūkymas.
• Alkoholio atsisakymas.
• Streso vengimas.
• Reguliari mankšta (kasdien po 20-30 min.). Šiaurietiškasis ėjimas, kuris yra veiksmingas kraujotakos ir kvėpavimo sutrikimų, stuburo ligų, osteoporozės profilaktikai. Šis ėjimo būdas puikiai tinka vyresnio amžiaus bei antsvorio turintiems žmonėms.
• Pakankamas miegas (reikėtų miegoti 8 val. per parą, beje dvi iš jų turi būti iki vidurnakčio).

Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuras atkreipia gyventojų dėmesį, kad vykdant valstybės finansuojamas prevencines programas galima nustatyti ligas ankstyvosiose stadijose, išvengti galimų susirgimų ir jų komplikacijų, išvengti ankstyvų mirčių. Todėl primena 40 – 55 metų vyrams bei 50 – 65 metų moterims būtinai vieną kartą per metus pasitikrinti dėl širdies ir kraujagyslių ligų. Dėl dalyvavimo programoje reikėtų kreiptis į savo šeimos gydytoją. Visos šios paslaugos programoje dalyvaujantiems asmenims teikiamos nemokamai.

Sutrikus sveikatai, sustoja laikas, asmeninis gyvenimas ir verslas. Todėl rūpinkimės savo sveikata ir būkime sveiki!

Straipsnis parengtas remiantis:
1. Petrulionienė, Ž. (2010). Koronarinė širdies liga. Rizikos veiksniai, klinikiniai simptomai ir gydymas. Leidėjas: Vaistų žinios.
2. Graham A. MacGregor, Norman M. Kaplan. (2016). Hipertenzija. Leidėjas: Nacionalinis mokymų centras.

Pasvalio rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti sveikatos priežiūrą mokykloje N. Janeliūnienė

Kontaktai
Pasvalio rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras
8 451 20130
8 451 20131