Mes Facebook-e

A+ A A-
Alos Markevičienės nuotrauka. Alos Markevičienės nuotrauka.

Kalneliškio gyventojai domėjosi sveika gyvensena

Rugsėjo 25 d. Kalneliškio kaimo bendruomenės salėje įvyko kaimo gyventojų ir Visuomenės sveikatos biuro darbuotojų susitikimas. Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ala Markevičienė skaitė paskaitą tema „Sveika gyvensena“ ir supažindino su širdies ir kraujagyslų ligų ir cukrinio diabeto, krūties, gimdos kaklelio, storosios žarnos ir prostatos vėžio bei vaikų dantų silantavimo nemokamomis prevencinėmis programomis
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Birutė Kazilevičienė vedė diskusiją apie sveiką gyvenseną, kurios metu buvo diskutuojama apie tai ar maistas tikrai gali būti vaistas, apie galvos skausmą ir jo priežastis, insultą, akių ir širdies problemas, nepraeinantį kosulį, vėžį, virškinimo sutrikimus, cukrinį diabetą, šlapimo pūslės infekciją, kvėpavimo problemas. Širdies ir kraujagyslių sistemos ligos iki šiol tebėra dažniausios, nuo jų miršta daugiausiai žmonių. Visiems, kurie nori išvengti šių ligų Europos kardiologų draugija rekomenduoja laikytis sveiko žmogaus kodo 035140530. Tai kodas, kurį turėtų žinoti kiekvienas save mylintis ir norintis būti sveikas žmogus. Nes tik žinant savo sveikatos kodą galima nuolat sekti, kontroliuoti ir analizuoti gyvybiškai svarbius pagrindinius sveikatos rodiklius ir laiku juos koreguoti. Sveiko žmogaus kodo šifravimas:
• O – reiškia, kad negalima surūkyti nė vienos cigaretės, cigaro, cigarilės, net ir kaljeno;
• 3 – reiškia, kad tiek kilometrų kasdien pėsčiomis greitu žingsniu turi nueiti kiekvienas iš mūsų;
• 5 – reiškia, kad kasdien turime suvalgyti po 3 porcijas vaisių ir daržovių;
• 140 – reiškia, kad sistolinis arterinis kraujo spaudimas turi būti mažesnis nei 140 mmHg;
• 5 – reiškia, kad bendrojo cholesterolio koncentracija kraujyje turi būti didesnė kaip 5 milimoliai litre;
• 3 – reiškia, kad mažo tankio lipoproteinų (blogojo cholesterolio) koncentracija kraujyje turi būti ne didesnė kaip 3 milimoliai litre;
• 0 – reiškia, kad neturi būti antsvorio ir cukrinio diabeto, kadangi abu faktoriai tarpusavyje yra glaudžiai susiję.
Specialistė atliko matavimus su unikaliomis kūno masės analizavimui pritaikytomis svarstyklėmis, kurios gali nustatyti kaulų (kg), kūno riebalų (%), vandens ir raumenų masę (%). Labai svarbu įvertinti ne tik bendrą kūno masę, bet ir kiek kūno masės sudaro raumenys ir kiek – riebalai, t.y. apskaičiuoti procentinį skeleto raumenų ir kūno riebalų kiekį.
Paskaitos eigoje dalyviai sužinojo apie tai, kad sveika gyvensena yra plati sąvoka, apimanti ne vieną gyvenimo sritį. Daugelis nori gyventi sveikai, tačiau nežino nuo ko pradėti. Buvo pabrėžta, kad sveika gyvensena – tai įpročių visuma, kuri susidaro veikiant socializacijos procesui visą žmogaus gyvenimą ir yra susijusi su lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis. Tai šių dienų aktuali visuomenės sveikatos tema.
Pakankamas fizinis aktyvumas, sveika, racionali mityba, kova su žalingais įpročiais bei stresu yra svarbūs veiksniai norint stiprinti sveikatą ir išvengti ligų. Taigi sveika gyvensena – tai gyvensena, kuri mažina pavojų sunkiai susirgti ir anksti numirti. Sveikatos stiprinimas skatina naudingų įpročių, elgesio ir vertybių susiformavimą. Tai labai svarbu, nes sveikata net 50 proc. priklauso nuo paties žmogaus gyvensenos.
Taigi šios paskaitos metu dėmesys buvo sutelktas į tai, kad yra daug sveikos gyvensenos komponentų, kurie buvo išvardinti:
• Mityba;
• Fizinis aktyvumas;
• Tabako vartojimas/nevartojimas;
• Alkoholio ir kitų paichiką veikiančių medžiagų vartojimas/nevartojimas;
• Farmacijos preparatų vartojimas;
• Patiriamas stresas ir gebėjimas jį įveikti;
• Darbas ir poilsis (miego režimas);
• Kita elgsena, galinti turėti įtakos sveikatai (ilgas deginimasis saulėje, soliariume).
Šiais laikais maisto pramonė siūlo įvairių maisto produktų, jų pasirinkimas tikrai didelis. Rinkoje matome didelės energinės vertės produktų, turinčių daug cukraus, riebalų, druskos, mažai skaidulinių medžiagų. Žmonės vis rečiau valgo namuose pagamintą karštą maistą, o dažnai tenkinasi greitųjų užkandinių siūlomu maistu. Svarbu ne tik kaip dažnai valgome, bet ir ką valgome. Būtina žinoti kas tai yra maitinimosi režimas, kokios yra nervų sistemos statybinės medžiagos, kas maitina smegenis. Visuomenės sveikatos specialistė taip pat supažindino su kraujo spaudimą keliančiomis priežastimis: žalingais įpročiais, antsvoriu, per dideliu druskos ir cukraus vartojimu, mažu fiziniu aktyvumu, stresu, skysčių trūkumu.
Ala Markevičienė patikino, jog labai svarbus yra judėjimas. Gyventojų fizinis aktyvumas jau daugelį metų nepakankamas. Fizinio krūvio poveikis mūsų organizmui yra teigiamas, nes geriau veikia kvėpavimo, širdies ir kraujagyslių sistemos, stiprėja imunitetas, mažėja streso hormonų, grūdinama valia ir ištvermė.
Šio renginio metu dalyviai sužinojo, kad rūkymas, alkoholio vartojimas yra žalingas žmogaus organizmui. Rūkymas yra labai paplitęs tarp Lietuvos gyventojų, nes nepaisant informacijos apie rūkymo žalą, rūkančiųjų nemažėja. Dauguma norėtų mesti rūkyti, tačiau nepajėgia, arba trumpam metę vėl sugrįžta prie šio įpročio.
Labai didelė problema Lietuvoje yra alkoholio vartojimas. Piktnaudžiavimas alkoholiu tapo tragedija, kuri sukelia daug negrįžtamų socialinių bei sveikatos problemų, o tuo pačiu ir pasekmių. Žmonės, vartojantys alkoholį yra pagrindinė nelaimių keliuose, traumų, nelaimingų atsitikimų darbe ir namuose bei savižudybių priežastis.
Taip pat didelį pavojų sveikatai kelia ir grožio bei mados industrijos, žiniasklaidos propaguojamas kūno kultas, kuris susiaurina supratimą tarp sveikos gyvensenos ir patologijos.
Po paskaitos visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ala Markevičienė renginio dalyvius supažindino su prevencinėmis programomis, kurios vykdomos siekiant diagnozuoti ligą ankstyvoje stadijoje, kurioje ji yra gana lengvai pagydoma. Jei žmogus nori išsitirti pagal sveikatos prevencines programas, reikėtų kreiptis į savo šeimos gydytoją, kuris išsamiai supažindins su programomis ir paskirs reikiamus tyrimu. Kai bus įvertinta ligos tikimybė, t.y. atlikti tam tikri programoje numatyti tyrimai, pacientui bus parengtas pirminės prevencijos priemonių planas. Šio plano veiksmingumą bei vykdymą stebės gydytojas. Įvertinus sveikatos būklę, šeimos gydytojas nusiųs atlikti išsamesnius tyrimus į specializuotus medicinos padaliniuose. Amžius, paveldimumas, gyvenimo būdas ir kitokie veiksniai daro įtaką mūsų sveikatai, todėl reikėtų pasinaudoti proga išsitirti ir paraginti savo šeimos narius bei artimuosius.
Labai svarbu, kad žmogus kuo ilgiau išsaugotų geras fizines ir protines savybes bei gyventų aktyvų gyvenimą. Nekelia abejonių ir tai, kad neišsimiegant, patiriant daug streso, įtampos išsenka nervų sistema ir to pasekoje galima susirgti įvairiomis ligomis. Todėl reikėtų siekti įveikti ligas, surasti dvasinę pusiausvyrą, mažinti vis didėjantį atotrūkį nuo natūralių sveikam gyvenimui reikalingų sąlygų, kurios ir yra geros savijautos bei sveikatos pagrindas.

Pasvalio rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro
visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ala Markevičienė

https://scontent.fvno2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/42661548_2256540337749307_1791731979318722560_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent.fvno2-1.fna&oh=bfb896c8e7858a70af3d0757966068a5&oe=5C89B0AB

 

Aukštyn
« Lapkritis 2018 »
Pirm Antr Tr Ket Penk Šešt Sek
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Kontaktai

Vytauto Didžiojo a. 6, III a. LT-39149 Pasvalys; Tel.: 8 451 20130;  8 451 20131; el. paštas: vsbiuras@gmail.com

Naujausi straipsniai