Lrt.lt nuotrauka. Lrt.lt nuotrauka.

Kokį vandenį geriausia gerti?

Kategorija Naujienos
Atnaujinta: Antradienis, 26 Geg 2020 16:52

Kokį vandenį geriausia gerti? Tiesiog iš čiaupo ar virintą, paprastą ar mineralinį, su angliarūgšte ar be jos? Kiek laiko tinka vartoti pirktinį vandenį po to, kai atsukame butelio dangtelį?

Turbūt galėtume gyventi be daugelio pamėgtų produktų, tačiau be vandens nepavyktų. Neverta kartoti, kad vandenį gerti sveika. Visuomenės sveikatos specialistai teigia, kad žmogus per dieną turėtų išgerti ne mažiau kaip 1,5-2 litrus vandens, ypač tada, kai lauke šilta, daug judame ar sportuojame, o kiti mano, kad reikėtų įsiklausyti į savo organizmo poreikius ir vandens gerti tik tada, kai jo norisi. Žmonės skiriasi ūgiu, svoriu, fiziniu aktyvumu, amžiumi, vieni sveiki, kiti serga tam tikromis ligomis, todėl vienareikšmiškai tvirtinti, kad visi turi išgerti tam tikrą kiekį vandens, negalima. Tačiau galima pakalbėti apie tai, kokį vandenį gerti sveikiausia.


Pastaruoju metu pasigirsta įvairių rekomendacijų gerti iš ryto šilto vandens, taip išvalomas žarnynas. Visgi mitybos specialistai pataria laikytis aukso vidurio, organizmui sveikiausias yra kūno temperatūros maistas ir vanduo, nei per karštas, nei per šaltas.


Ar reikia virinti?
Ar sveika gerti vandenį tiesiog iš čiaupo? Juk kūdikiams ir mažiems vaikams mamos tokio vandens turbūt nedrįsta duoti. Visuomenės sveikatos specialistai mano, sveikas žmogus gali rinktis ir šaltinio, vandentiekio ar šulinio vandenį. Tačiau, jei kyla nors menkiausia abejonė, nepatinka vandens skonis ar kvapas, spalva, patariama ištirti jo sudėtį ir įsitikinti, kad jame nėra sveikatai kenksmingų chemikalų ar mikroorganizmų. Pavyzdžiui, kalkėtas, labai kietas vanduo nėra tinkamas vartoti ilgą laiką. Medikai įspėja, kad didelis kiekis kalkių vandenyje turi įtakos inkstų akmenų susidarymui. Geriamas vanduo yra saugus ir sveikas vartoti, kai atitinka visus kokybės ir saugos reikalavimus. Vanduo iš čiaupo yra sveikas ir tinkamas gerti. Geriamas vanduo gali būti tiekiamas centralizuotai arba individualiai iš gręžinių, šulinių. Už centralizuotai tiekiamo vandens kokybę yra atsakingos vandens tiekimo įmonės, jos prižiūri, kad geriamas vanduo atitiktų higienos normų reikalavimus, todėl toks vanduo yra saugus ir sveikas, jį galima drąsiai gerti nevirintą. Kai vanduo tiekiamas iš individualių gręžinių ar šulinių, kad žmonės būtų ramūs, derėtų atlikti laboratorinius tyrimus ir nustatyti šio vandens kokybę. Manyti, kad virintas vanduo visais atvejais yra geriau už termiškai neapdorotą klaidinga, nes virinto vandens kokybė suprastėja, toks vanduo praranda dalį organizmui naudingų medžiagų, užvirinus vandenį, suyra jame esančios žmogui naudingos druskos ir mineralai. Virinant vandenį ant virdulių sienelių susidaro nuosėdų, dar vadinamų kalkėmis. Tai kalcio, magnio karbonatai, geležies jonai. Todėl akivaizdu, kad virinto vandens pranašumas yra tas, kad tik jo mikrobiologinė tarša mažesnė. Tačiau tai aktualu tuo atveju, jeigu vanduo semiamas iš neaiškių šaltinių. Į daugelį gyvenamų namų vanduo patenka iš gręžinių. Toks vanduo pasižymi geležies, mangano koncentracija, dėl per didelio šių elementų kiekio vanduo įgyja nemalonų kvapą ir skonį, būna rudos spalvos. Be to į gyvenamus namus vanduo neretai atiteka senais, korozijos paveiktais vamzdžiais, bei prastos kokybės plastikiniais vamzdžiais, tai gali pabloginti vandens savybes. Tokį vandenį galbūt pravartu filtruoti, tačiau filtruotame vandenyje gali likti mažai kalcio ir magnio jonų, tokį vandenį gerdami, kenksime savo sveikatai. Parduotuvėse galima įsigyti įvairiausių vandens filtrų, tačiau vien filtrų pardavėjų patarimais pasikliauti negalima.


Kiek gerti mineralinio vandens?
Mineralinio vandens yra įvairaus: mažai, vidutiniškai, labai mineralizuoto. Kiek kuriame vandenyje yra magnio, kalcio, kalio ir kitų mineralų, nurodoma ant etikečių. Mažai mineralinių medžiagų turinčio vandens galima gerti kasdien be jokių apribojimų, nes toks vanduo labiausiai atitinka įprasto geriamo vandens sudėtį. Mažai mineralizuotas vanduo dalyvauja organizmo medžiagų apykaitos procesuose, padeda valyti organizmą. Daug mineralų turintį natūralų mineralinį vandenį sveikatos specialistai pataria vartoti atsargiai. Toks vanduo labiau tinka kai kurių ligų profilaktikai. Labai sūraus vandens nerekomenduoja gerti žmonėms, sergantiems tam tikromis ligomis, pavyzdžiui, kurių kraujospūdis aukštas, taip pat mažiems vaikams.
Ieškant tinkamiausio sprendimo, suaugusiems sveikiems žmonėms įvairų natūralų mineralinį vandenį sveikatos specialistai rekomenduoja gerti pakaitomis. Daugelis norinčiųjų sveikai maitintis gazuoto vandens vengia, vanduo su dideliu kiekiu angliarūgštės netinka tiems, kuriuos vargina virškinamojo trakto problemos. Nuolat girdime specialistų patarimus gerti kuo daugiau vandens, kadangi šis gyvybės šaltinis turi įtakos mūsų puikiai savijautai, sveikatai, gerai nuotaikai bei grožiui.


Kaip laikyti vandenį?
Parduotuvėje pirktą į butelius sufasuotą vandenį reikėtų laikyti pagal gamintojo rekomendacijas, o atidarius pakuotę laikyti vėsiai ir saugoti nuo tiesioginių saulės spindulių, kitaip vanduo ims gesti. Neatidarytoje plastikinėje ar stiklinėje taroje esantis vanduo tinkamas vartoti iki metų. Pradarius butelį rekomenduojama vandenį suvartoti kuo greičiau - per dieną ar kelias.

Visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą B. Kazilevičienė

Lrt.lt nuotrauka

Kontaktai
Pasvalio rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras
8 451 20130
8 451 20131