Paskaita, suteikusi daug vertingų patarimų apie sveikos mitybos įpročius

Kategorija Naujienos
Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuras gruodžio 18 d. organizavo nemokamą nuotolinę paskaitą "Viskas apie sveiką mitybą šventiniu laikotarpiu“. Paskaitą skaitė maisto technologė Raminta Bogušienė.
 
Paskaitos pradžioje lektorė patikino, kad didžiausią įtaką sveikatai turi šie veiksniai: genetiniai ir biologiniai apie 20 %, gyvensena ir elgsena apie 50 %, aplinka (fizinė, socialinė, politinė, išteklių) apie 20 % ir sveikatos priežiūra apie 10 %. Buvo įvardinti 14 rizikos veiksnių, kurie daro įtaką su mityba susijusių ligų atsiradimui: per mažas daržovių ir vaisių vartojimas, per didelis perdirbtos mėsos vartojimas, per didelis raudonos mėsos vartojimas ir kt. Lektorė išvardino mitybos esminius principus ir įvardino kas tai yra sveika mityba.
 
Raminta Bogušienė patikino, kad labai svarbu atkreipti dėmesį į tai, ką valgome, kiek valgome ir kaip valgome. Taip pat apibūdino sveikatai palankaus maisto pasirinkimo piramidę ir smulkiau išdėstė kokie produktai turi būti kasdieninėje lėkštėje. Paaiškino kaip išsirinkti sveikatai palankų maisto produktą pagal sudėtį ir maistingumą, o taip pat nerekomendavo valgyti perdirbtos mėsos ir siūlė patiems ruošti maistą namuose, pasirinktinai: virtą, virtą garuose, keptą orkaitėje, troškintą. Taip pat patikino, kad per didelis saldintų gėrimų vartojimas yra pats blogiausias dalykas. Gerti reikėtų vandenį, žolelių arbatas, o ypač šaltuoju metų laiku.
 
Labai svarbu atkreipti dėmesį, kad per mažas skaidulinių medžiagų vartojimas priveda prie virškinimo sutrikimų. Reikėtų valgyti įvairiai, subalansuotai, saikingai, vartoti mažiau druskos ir cukraus. Norint sužinoti ar valgis buvo tinkamas, svarbu stebėti savo savijautą po valgio. Jei atsiranda galvos skausmas, pilvo pūtimas, mieguistumas, bloga nuotaika reikėtų koreguoti savo mitybą.
 
Pagrindinė taisyklė: šviežias, šiltas ir stipriai neperdirbtas maistas, pagamintas iš kokybiškų žaliavų su meile, valgomas saikingai ir reguliariai. Labai svarbu yra gerai išsimiegoti. Rekomenduojama eiti miegoti ne vėliau kaip 22:00 val., keltis ne vėliau kaip 6:00 val., miegoti ne mažiau kaip 7-8 val. Miego ir budrumo režimas neturi skirtis savaitgalį ir darbo dienomis. Labai svarbus fizinis aktyvumas.
 
Lektorė pastebėjo, kad švenčių metu nereikėtų džiuginti šeimos narių pirktais tortais ar pyragais, - verčiau patiems reikėtų pagaminti kokį nors skanėstą. Jei jis bus gaminamas su geru nusiteikimu, tai toks saldus desertas tikrai papuoš mūsų šventinį stalą. Svarbu ne kiekis, o kokybė!
 
Maisto technologė paaiškino kaip reikėtų išsirinkti patiekalus šventiniam stalui ir nuramino, kad švenčių metu kuo mažiau reikėtų bijoti suvalgyti kažką ne taip. Nėra vieno maisto produkto, kuris sugriautų sveikatą ir nėra vieno maisto produkto, kuris ją atstatytų. Lektorė pabrėžė, kad labai svarbu gerti vandenį. Jo kiekis priklauso nuo oro sąlygų, atliekamo darbo ir kt. Labai svarbu yra žinoti sveikatai palankaus maisto kriterijus: nekepta, neskrudinta, nerūkyta, negruzdinta, nepervirta ir t.t.
 
Lektorė paaiškino, kad labai svarbus yra maisto gardinimas prieskoniais. Turi būti grynos prieskoninės žolelės – ne prieskonių mišiniai su druska ir maisto priedais. Jie turi būti kasdieninėje lėkštėje.
 
Taigi tikrai nereikia bijoti riebalų – juos reikėtų vertinti kaip maisto praturtintoją. Nes jeigu valgome neriebiai, nejaučiame sotumo, suvalgome daugiau. Gardinti maistą ne tik ypač tyru alyvuogių, bet ir rapsų, linų sėmenų ar graikinių riešutų aliejumi. Salotas gardinti ne druskos šaukštais, o prieskoniais ir prieskoninėmis žolelėmis.
 
Taigi šios paskaitos metu buvo galima sužinoti daug vertingų patarimų, kurie paskaitos dalyviams bus kaip paskatinimas rūpintis savo sveikata.
 
Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą Ala Markevičienė
 
Nuotraukoje gali būti: 2 žmonės, tekstas „Zoom Meeting Ala Markevičiené Recordi Danute Garbštie.. PalankusPalankus alankus GZOWN -0 Živile Vaidžiünie... SVEIKATAI PALANKUS Mitybos esminiai principai Nevalgau po 18 val. Maisto papildai Maisto vartojimo reguliarumas Mikro mityba (vitaminai, mineralai, skaidulines medžiagos irt.t.) Makro mityba (baltymai, riebalai, angliavandeniai) Atsisakau angliavandeniy! Energijos balansas (kalorijos) Ar valgai tik tiek kiek reikia tau? Matykime visumą! 2020.12.18“
Kontaktai
Pasvalio rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras
8 451 20130
8 451 20131